Τη στιγμή που αντιπροσωπεία επιθεωρητών της ΙΑΕΑ βρίσκεται στην Τεχεράνη επιχειρώντας να ρίξει φως στα σκοτεινά σημεία του ιρανικού πυρηνικού προγράμματος, το καθεστώς των μουλάδων επανέρχεται στις απειλές για κλείσιμο της στρόφιγγας του πετρελαίου προς την Ευρώπη, λέγοντας ότι η παύση στις εξαγωγές προς Γαλλία και Βρετανία μπορεί να επεκταθεί και σε άλλες χώρες, περιλαμβανομένης της Ελλάδας...
Ο πρόεδρος της ιρανικής Εθνικής Εταιρείας Πετρελαίου (NIOC) Αχμάντ Γαλεμπανί προειδοποίησε τη Δευτέρα ότι αν η Ευρώπη συνεχίσει τις «εχθρικές ενέργειες» εναντίον της Τεχεράνης, θα σταματήσουν οι πωλήσεις πετρελαίου και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Ο Γαλεμπανί ανέφερε συγκεκριμένα τη Γερμανία, την Ισπανία, την Ιταλία, την Ελλάδα, την Πορτογαλία και την Ολλανδία. Την περασμένη εβδομάδα προκλήθηκε σύγχυση όταν η ιρανική κρατική τηλεόραση Press TV μετέδωσε ότι διακόπτονται οι εξαγωγές πετρελαίου σε έξι ευρωπαϊκές χώρες, περιλαμβανομένης της Ελλάδας, σε αντίποινα για τις κυρώσεις της ΕΕ. Ακολούθησε διάψευση εκ μέρους των υπουργείων Εξωτερικών και Πετρελαίου του Ιράν, όμως η τιμή του Brent είχε ήδη σημειώσει άνοδο…
Το πετρελαϊκό εμπάργκο στο οποίο συμφώνησε η ΕΕ στις 23 Ιανουαρίου, προκειμένου να ενισχύσει την πίεση για τη διακοπή του αμφιλεγόμενου ιρανικού πυρηνικού προγράμματος, έχει άμεση ισχύ ως προς τη σύναψη νέων συμβολαίων, αλλά δίνει παράθυρο έξι μηνών, έως την 1η Ιουλίου, προς τα κράτη-μέλη που εξαρτώνται σε μεγαλύτερο βαθμό από το ιρανικό πετρέλαιο ώστε να προσαρμοστούν στη νέα κατάσταση. Το Ιράν επιμένει ότι το ευρωπαϊκό πετρελαϊκό εμπάργκο δεν πρόκειται να έχει καμία επίπτωση στη χώρα και είχε προειδοποιήσει το τελευταίο διάστημα διά στόματος πολλών αξιωματούχων ότι θα διακόψει τις εξαγωγές πετρελαίου προς την Ευρώπη πριν αυτό τεθεί σε ισχύ.
Η Τεχεράνη ανακοίνωσε την Κυριακή ότι διακόπτει τις πωλήσεις πετρελαίου στη Γαλλία και τη Βρετανία, τις δύο χώρες της ΕΕ που πίεσαν σε μεγαλύτερο βαθμό για την υιοθέτηση του τελευταίου γύρου κυρώσεων. Το μέτρο αυτό είναι κυρίως συμβολικό, καθώς το Λονδίνο και το Παρίσι είχαν σχεδόν σταματήσει κάθε εισαγωγή ιρανικού πετρελαίου ενόψει του εμπάργκο της ΕΕ που πρόκειται να τεθεί πλήρως σε ισχύ την 1η Ιουλίου. Το κύριο μέρος των ιρανικών εξαγωγών πετρελαίου προς την Ευρώπη δέχονται κυρίως η Ιταλία, η Ελλάδα και η Ισπανία.
Ο Ιρανός υπουργός Εξωτερικών Αλί-Ακμπάρ Σαλεχί δήλωσε, πάντως, το Ιράν δεν θέλει εντάσεις με την ΕΕ. «Η ΕΕ θα πρέπει να γνωρίζει πως το Ιράν είναι ένας αξιόπιστος εταίρος και μία από τις προτεραιότητές μας είναι να έχουμε τις καλύτερες σχέσεις με την ΕΕ, απαλλαγμένες από εντάσεις» είπε μιλώντας στους δημοσιογράφους στην Τεχεράνη. «Συνιστούμε στην ΕΕ να μη χάσει την ευκαιρία να έχει εταίρο της τον Ιράν» είπε ο Σαλεχί.
Πηγή
Το πετρελαϊκό εμπάργκο στο οποίο συμφώνησε η ΕΕ στις 23 Ιανουαρίου, προκειμένου να ενισχύσει την πίεση για τη διακοπή του αμφιλεγόμενου ιρανικού πυρηνικού προγράμματος, έχει άμεση ισχύ ως προς τη σύναψη νέων συμβολαίων, αλλά δίνει παράθυρο έξι μηνών, έως την 1η Ιουλίου, προς τα κράτη-μέλη που εξαρτώνται σε μεγαλύτερο βαθμό από το ιρανικό πετρέλαιο ώστε να προσαρμοστούν στη νέα κατάσταση. Το Ιράν επιμένει ότι το ευρωπαϊκό πετρελαϊκό εμπάργκο δεν πρόκειται να έχει καμία επίπτωση στη χώρα και είχε προειδοποιήσει το τελευταίο διάστημα διά στόματος πολλών αξιωματούχων ότι θα διακόψει τις εξαγωγές πετρελαίου προς την Ευρώπη πριν αυτό τεθεί σε ισχύ.
Η Τεχεράνη ανακοίνωσε την Κυριακή ότι διακόπτει τις πωλήσεις πετρελαίου στη Γαλλία και τη Βρετανία, τις δύο χώρες της ΕΕ που πίεσαν σε μεγαλύτερο βαθμό για την υιοθέτηση του τελευταίου γύρου κυρώσεων. Το μέτρο αυτό είναι κυρίως συμβολικό, καθώς το Λονδίνο και το Παρίσι είχαν σχεδόν σταματήσει κάθε εισαγωγή ιρανικού πετρελαίου ενόψει του εμπάργκο της ΕΕ που πρόκειται να τεθεί πλήρως σε ισχύ την 1η Ιουλίου. Το κύριο μέρος των ιρανικών εξαγωγών πετρελαίου προς την Ευρώπη δέχονται κυρίως η Ιταλία, η Ελλάδα και η Ισπανία.
Ο Ιρανός υπουργός Εξωτερικών Αλί-Ακμπάρ Σαλεχί δήλωσε, πάντως, το Ιράν δεν θέλει εντάσεις με την ΕΕ. «Η ΕΕ θα πρέπει να γνωρίζει πως το Ιράν είναι ένας αξιόπιστος εταίρος και μία από τις προτεραιότητές μας είναι να έχουμε τις καλύτερες σχέσεις με την ΕΕ, απαλλαγμένες από εντάσεις» είπε μιλώντας στους δημοσιογράφους στην Τεχεράνη. «Συνιστούμε στην ΕΕ να μη χάσει την ευκαιρία να έχει εταίρο της τον Ιράν» είπε ο Σαλεχί.
Πηγή

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου